Hvad betyder Afvisningsgrad?

Afvisningsgraden er også kaldt “bounce rate”. Det er et nøgletal, der indikerer hvor mange besøgende, på et website, der forlader sitet uden, at foretage en handling. Det vil altså sige, så snart en handling er foretaget – eksempelvis at klikke videre til en anden side, tæller det ikke længere som et bounce.

Man kan måle afvisningsgraden i Google Analytics. Google bruger dog ikke det samme konkrete tal. Dette er blandt andet fordi, at man selv kan påvirke sin afvisningsgrad med sine indstillinger i Google Analytics. Eksempelvis ved at opsætte mål eller hændelser.

En høj afvisningsgrad kan have en negativ effekt for ens SEO, da det signalerer til Google, at det ikke var noget der skabte værdi for brugeren. Det vil med andre ord, at nøgletallet signalerer om en bruger, var tilfreds med siden og om deres forventninger blev opfyldt. En bouncerate på omkring 30% eller mindre vil være godt, hvorimod en bouncerate på 100% vil være virkelig skidt.

Hvordan kan man forbedre afvisningsgraden?

Man kan skrive noget relevant, godt og kvalitetsmæssigt indhold – som giver brugeren lyst til, at bruge sin tid på hjemmesiden. Der kan også laves en video, som fanger brugerens opmærksomhed, og gør at vedkommende bliver i længere tid. Det er desuden også vigtigt, at have en brugervenlig og hurtig hjemmeside, da det også påvirker afvisningsgraden.

Hvad kan være årsager til en høj afvisningsgrad?

  • En ustruktureret hjemmeside
  • Ikke et pænt, og brugervenligt design
  • Tyndt indhold – intet indhold.
  • Ikke relevant for brugeren, og herunder søgeordet
  • Langsom hjemmeside
  • For meget reklame

Der kan være flere årsager til en høj afvisningsgrad. Hvis den er høj, indikerer det at der er noget galt – og det er et område, der bør tages seriøst.

seo ebog

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få mere SEO viden

Få bl.a. mere viden om:

Teknisk SEO

Linkbuilding

Indhold

Brugeradfærd

Rankbrain

Featured Snippets

....Og meget mere!

Du modtager din e-bog lige om lidt!