Hvad betyder Above the fold?

Above the fold eller over folden, er et begreb brugt inden for SEO. Udtrykket stammer fra aviser – da en avis ofte vil vĂŠre foldet og sat pĂ„ et stativ, er vĂŠrdien stĂžrst for en virksomhed, hvis ens artikel er placeret over “folden”. Det vil  give flest eksponeringer fra forbigĂ„ende.

I forhold til SEO betyder begrebet den del af hjemmesiden, hvor du ikke behĂžves at “scrolle” for at se elementerne. De elementer brugerne ser fĂžrst – elementerne der ligger above the fold – vurderes at vĂŠre mest relevant. Kort sagt, desto hĂžjere et HTML element ligger (tekst, billeder eller links) desto vigtigere mĂ„ de vĂŠre for siden.

Det er en dĂ„rlig idĂ© at have reklamer “above the fold” pĂ„ en hjemmeside. Google vil hĂžjst sandsynlig give hjemmesiden en dĂ„rligere placering, da det ikke er vĂŠrdifuldt for brugeren. Det er selvfĂžlgelig klart bedst for virksomheden med reklamer, at have disse prĂŠsenteret Ăžverst, da de fĂ„r flere eksponeringer, men giver samtidig en mĂ„lkonflikt. Som udgangspunkt, skal det der er vigtigst for brugerne ligge above the fold.

Det er ogsĂ„ vigtigt, at en hjemmeside skal kunne loade above the fold pĂ„ under et sekund – dette er med hensyn til, at brugerne skal nĂ„ at kunne bedĂžmme om de vil blive pĂ„ siden. Hvis ens hjemmeside ikke kan loade above the fold pĂ„ under 1 sekund, bĂžr man se det, som et alvorligt problem.