Hvad betyder Above the fold?

Above the fold eller over folden, er et begreb brugt inden for SEO. Udtrykket stammer fra aviser – da en avis ofte vil være foldet og sat pĂĄ et stativ, er værdien størst for en virksomhed, hvis ens artikel er placeret over “folden”. Det vil  give flest eksponeringer fra forbigĂĄende.

I forhold til SEO betyder begrebet den del af hjemmesiden, hvor du ikke behøves at “scrolle” for at se elementerne. De elementer brugerne ser først – elementerne der ligger above the fold – vurderes at være mest relevant. Kort sagt, desto højere et HTML element ligger (tekst, billeder eller links) desto vigtigere mĂĄ de være for siden.

Det er en dĂĄrlig idĂ© at have reklamer “above the fold” pĂĄ en hjemmeside. Google vil højst sandsynlig give hjemmesiden en dĂĄrligere placering, da det ikke er værdifuldt for brugeren. Det er selvfølgelig klart bedst for virksomheden med reklamer, at have disse præsenteret øverst, da de fĂĄr flere eksponeringer, men giver samtidig en mĂĄlkonflikt. Som udgangspunkt, skal det der er vigtigst for brugerne ligge above the fold.

Det er ogsĂĄ vigtigt, at en hjemmeside skal kunne loade above the fold pĂĄ under et sekund – dette er med hensyn til, at brugerne skal nĂĄ at kunne bedømme om de vil blive pĂĄ siden. Hvis ens hjemmeside ikke kan loade above the fold pĂĄ under 1 sekund, bør man se det, som et alvorligt problem.

seo ebog

Tilmeld dig nyhedsbrevet og fĂĄ mere SEO viden

FĂĄ bl.a. mere viden om:

Teknisk SEO

Linkbuilding

Indhold

Brugeradfærd

Rankbrain

Featured Snippets

....Og meget mere!

Du modtager din e-bog lige om lidt!