En ankertekst er den visuelle tekst, som brugerne ser i et link. Hvis man ikke laver en ankertekst i et link, vil linket være skjult for brugerne. Du skal derfor altid huske, at sørger for, at få skrevet en ankertekst til et link. Det behøves ikke, at være tekst, der indgår i ankerteksten. Det kan også være et billede, der linker som så vil være ankerteksten i linket.
Ankerteksten signalerer bĂĄde overfor brugere og søgemaskiner, hvad en side handler om. Siden Google udrullede opdateringen “Google Penguin”, er det blevet meget vigtigt, at have diversitet i sine ankertekster. Det kan nemlig hurtigt være meget unaturligt, at have en masse ankertekster optimeret med søgeord – hvilket vil give en negativ effekt.
Eksempel:
<a href=”http://eksempel.dk/”>Ankertekst</a>
Det er en god idé, at de fleste af dine ankertekster, består af dit domæne- eller virksomhedsnavn. Du skal altså ikke fylde dine ankertekster med søgeord, da det kan give en negativ effekt på din SEO. Selvfølgelig kan du i nogle tilfælde bruge ankerteksten, hvis det er relevant. Men det er stadig noget, du bør passes på med. Du har intet at frygte, hvis du husker at have diversitet.