CTR stÄr for Click-Through Rate og er betegnelsen for, hvor mange kliks din et sÞgeresultat eller en annonce fÄr, inden for et givet antal sÞgninger. Desto hÞjere CTR, desto bedre. CTR bliver bÄde brugt inden for sÞgemaskineoptimering og Google Ads.
CTR udregnes sÄledes: Antal klik / Antal Visninger *100.
Har man eksempelvis 10 kliks ud af 100 visninger, har man en CTR pÄ 10%.
En god CTR er forskellig fra Google Ads til SEO, og bÞr ikke sammenlignes. En god CTR pÄ den organiske del  er over 10%, hvor en god CTR i Google Ads typisk vil vÊre over 20%. I Google Search Console kan man finde sin CTR ift. de organiske sÞgeresultater, hvor man ift. Google Ads, kan finde nÞgletallet pÄ de forskellige niveauer.
SEO-mĂŠssigt har Titlen, Meta description, URL’en og Rich Snippets en indflydelse i forhold til CTR – det er derfor disse elementer, man kan forbedre for, at opnĂ„ en hĂžjere CTR.