Hvad er Duplicate content?

Duplicate content kan oversættes til på dansk “Duplikeret Indhold”. Det er et kendt SEO fænomen, og opstår når indhold gentager sig tværs af URL’er. Google har flere gange udtalt, at Duplicate Content ikke er en straf, det giver bare ikke mening, at indeksere det samme indhold fra flere forskellige URL’er, hvis det i forvejen optræder i deres indeks.

Det er dermed en filtrering, der hænder, når søgerobotter finder indhold, der i forvejen er blevet indekseret. Det er min erfaring, at selvom det ikke er en straf, trækker det ned på den samlede “kvalitetsscore” Google vægter på et website. Det kan også give en masse forvirring, da søgemaskinerne ikke ved, hvilken side, den skal indeksere.

Problemet kan forekomme både internt og eksternt. Og dertil kan det forekomme både redaktionelt og på baggrund af teknikken på websitet.

Duplicate Content kan groft sagt løses på 4 måder:

  • 301 Redirects fra en version af en URL til en anden.
  • Anvendelse af Canonical tags.
  • At skrive unikt indhold.
  • At bygge funktioner, der ikke tillægger en parameter til URL’en.

En kendt udfordring med Duplikeret Indhold er eksempelvis, at et website både kan svare med “www.” og uden. Hvis begge sider svarer med en 200 OK, at begge sider, kan præsentere indhold – har man en udfordring med Duplicate Content på det område. Løsningen på sådan en sag, er at redirecte fra den version, man ikke bruger til den version man bruger.

Du bør altid undersøge, om dit website har udfordringer med Duplikeret Indhold, så du kan løse det. Medmindre det er funktionerne på dit website, der skaber problemerne, vil det typisk være ret simpelt og hurtigt at løse det.