Duplicate content kan oversĂŠttes til pĂ„ dansk “Duplikeret Indhold”. Det er et kendt SEO fĂŠnomen, og opstĂ„r nĂ„r indhold gentager sig tvĂŠrs af URL’er. Google har flere gange udtalt, at Duplicate Content ikke er en straf, det giver bare ikke mening, at indeksere det samme indhold fra flere forskellige URL’er, hvis det i forvejen optrĂŠder i deres indeks.
Det er dermed en filtrering, der hĂŠnder, nĂ„r sĂžgerobotter finder indhold, der i forvejen er blevet indekseret. Det er min erfaring, at selvom det ikke er en straf, trĂŠkker det ned pĂ„ den samlede “kvalitetsscore” Google vĂŠgter pĂ„ et website. Det kan ogsĂ„ give en masse forvirring, da sĂžgemaskinerne ikke ved, hvilken side, den skal indeksere.
Problemet kan forekomme bÄde internt og eksternt. Og dertil kan det forekomme bÄde redaktionelt og pÄ baggrund af teknikken pÄ websitet.
Duplicate Content kan groft sagt lÞses pÄ 4 mÄder:
- 301 Redirects fra en version af en URL til en anden.
- Anvendelse af Canonical tags.
- At skrive unikt indhold.
- At bygge funktioner, der ikke tillĂŠgger en parameter til URL’en.
En kendt udfordring med Duplikeret Indhold er eksempelvis, at et website bĂ„de kan svare med “www.” og uden. Hvis begge sider svarer med en 200 OK, at begge sider, kan prĂŠsentere indhold – har man en udfordring med Duplicate Content pĂ„ det omrĂ„de. LĂžsningen pĂ„ sĂ„dan en sag, er at redirecte fra den version, man ikke bruger til den version man bruger.
Du bÞr altid undersÞge, om dit website har udfordringer med Duplikeret Indhold, sÄ du kan lÞse det. Medmindre det er funktionerne pÄ dit website, der skaber problemerne, vil det typisk vÊre ret simpelt og hurtigt at lÞse det.