Hvad er Google Ads (AdWords)?

Google Ads (før AdWords) er de annoncer, du bliver præsenteret for øverst på Google, ved en given søgning. Ved brug af systemet betaler du hver gang, en bruger klikker på dine annoncer. Når du starter en Google Ads kampagne, vil du mærke synlighed, så snart dine annoncer er godkendt. Google Ads er også kendetegnet ved SEA (Search Engine Advertising) altså på dansk søgemaskineannoncer og PPC (Pay Per Click) – betal per klik.

I dag består Google Ads af både de klassiske søgeannoncer, Display netværket, YouTube videoer og Google Shopping.  Det er et auktionssystem baseret på bud, men dertil også Googles “Quality Score”, som bestemt har en indflydelse på om man bliver vist, og hvor man får rangeret sine annoncer. Det er nemlig ikke nok, at byde højt, hvis annoncerne ikke er relevante eller hvis brugerne ikke, har en god oplevelse med annoncerne.

Ulempen ved Google Ads er naturligvis, at man betaler pr. klik, hvilket i mange tilfælde, kan være dyre klikpriser. Det er dog vigtigt at huske på, at hvis forretningen er rentabel, er det attraktivt at annoncere. Der er mange måder, at gøre Google Ads endnu mere rentabelt på. Man kan blandt andet vise sine annonce på et bestemt tidspunkt af døgnet, eller overfor en konkret målgruppe.

Når man opretter en Google Ads kampagne med søgeannoncer, vælger man de søgeord, man gerne vil vises på, skriver annoncetekster til disse, og vælger hvilken klikpris man vil gå på auktionen med. PPC er en rigtig god måde, at markedsføre sig på, da man kan målrette meget specifikt på diverse segmenteringsmuligheder.

Hvor dyrt et klik er, afhænger af konkurrencen på søgeordet, hvor meget konkurrenterne byder på det og hvilken Quality Score, man har på søgeordet.