Hvad er Google Ads (AdWords)?

Google Ads (fĂžr AdWords) er de annoncer, du bliver prĂŠsenteret for Ăžverst pĂ„ Google, ved en given sĂžgning. Ved brug af systemet betaler du hver gang, en bruger klikker pĂ„ dine annoncer. NĂ„r du starter en Google Ads kampagne, vil du mĂŠrke synlighed, sĂ„ snart dine annoncer er godkendt. Google Ads er ogsĂ„ kendetegnet ved SEA (Search Engine Advertising) altsĂ„ pĂ„ dansk sĂžgemaskineannoncer og PPC (Pay Per Click) – betal per klik.

I dag bestĂ„r Google Ads af bĂ„de de klassiske sĂžgeannoncer, Display netvĂŠrket, YouTube videoer og Google Shopping.  Det er et auktionssystem baseret pĂ„ bud, men dertil ogsĂ„ Googles “Quality Score”, som bestemt har en indflydelse pĂ„ om man bliver vist, og hvor man fĂ„r rangeret sine annoncer. Det er nemlig ikke nok, at byde hĂžjt, hvis annoncerne ikke er relevante eller hvis brugerne ikke, har en god oplevelse med annoncerne.

Ulempen ved Google Ads er naturligvis, at man betaler pr. klik, hvilket i mange tilfÊlde, kan vÊre dyre klikpriser. Det er dog vigtigt at huske pÄ, at hvis forretningen er rentabel, er det attraktivt at annoncere. Der er mange mÄder, at gÞre Google Ads endnu mere rentabelt pÄ. Man kan blandt andet vise sine annonce pÄ et bestemt tidspunkt af dÞgnet, eller overfor en konkret mÄlgruppe.

NÄr man opretter en Google Ads kampagne med sÞgeannoncer, vÊlger man de sÞgeord, man gerne vil vises pÄ, skriver annoncetekster til disse, og vÊlger hvilken klikpris man vil gÄ pÄ auktionen med. PPC er en rigtig god mÄde, at markedsfÞre sig pÄ, da man kan mÄlrette meget specifikt pÄ diverse segmenteringsmuligheder.

Hvor dyrt et klik er, afhÊnger af konkurrencen pÄ sÞgeordet, hvor meget konkurrenterne byder pÄ det og hvilken Quality Score, man har pÄ sÞgeordet.

Hvis du skal brug en Google Ads Specialist, kan du kontakte mig her.