Hvad er CPC?

CPC står for Cost Per Click er på dansk oversat til “klikprisen”. Det er den pris det koster for et klik på en annonce udbudt af Google eller Facebook.

Ift. Google Ads, skal man angive en “Max CPC”, når man byder på et søgeord i en auktion. Her angiver man det højeste beløb, man som annoncør er villig til, at betale for et klik. Det er dog ikke sikkert, at det ender med, at være ens faktiske CPC, da man maksimalt betaler 0,01 øre end konkurrenten under og samtidig med det, kan man have benyttet sig af diverse budjusteringer.

Hvis man har angivet en Max CPC, vil den gennemsnitlige CPC som udgangspunkt ikke overstige dette (medmindre man benytter sig af budjustering).

Ofte er den faktiske CPC en del mindre ens Max CPC. Google Ads Quality Score, har også en indflydelse på, hvor meget man ender med at betale, i sin faktiske CPC. Desto højere kvalitetscore, man har – desto mindre betaler man i CPC. Annoncen der har “vundet” top positionen i en given auktion, er blandt andet styret af Max CPC og Quality Scoren. Det er derfor ikke nok, blot at byde højt på et søgeord – man bør også have en høj Quality Score.