Hvad er CPC?

CPC stĂ„r for Cost Per Click er pĂ„ dansk oversat til “klikprisen”. Det er den pris det koster for et klik pĂ„ en annonce udbudt af Google eller Facebook.

Ift. Google Ads, skal man angive en “Max CPC”, nĂ„r man byder pĂ„ et sĂžgeord i en auktion. Her angiver man det hĂžjeste belĂžb, man som annoncĂžr er villig til, at betale for et klik. Det er dog ikke sikkert, at det ender med, at vĂŠre ens faktiske CPC, da man maksimalt betaler 0,01 Ăžre end konkurrenten under og samtidig med det, kan man have benyttet sig af diverse budjusteringer.

Hvis man har angivet en Max CPC, vil den gennemsnitlige CPC som udgangspunkt ikke overstige dette (medmindre man benytter sig af budjustering).

Ofte er den faktiske CPC en del mindre ens Max CPC. Google Ads Quality Score, har ogsĂ„ en indflydelse pĂ„, hvor meget man ender med at betale, i sin faktiske CPC. Desto hĂžjere kvalitetscore, man har – desto mindre betaler man i CPC. Annoncen der har “vundet” top positionen i en given auktion, er blandt andet styret af Max CPC og Quality Scoren. Det er derfor ikke nok, blot at byde hĂžjt pĂ„ et sĂžgeord – man bĂžr ogsĂ„ have en hĂžj Quality Score.