Hvad er CRO?

Konverteringsoptimering er også kendt som “CRO” (Conversion Rate Optimization). Det går ud på, at optimere en hjemmeside til at få flere besøgende til at foretage en handling. En konvertering kunne eksempelvis være, at få besøgende til købe et produkt hos en webshop.

Hvis vi antager, at 2% af de besøgende på en given hjemmeside konverterer (konverteringsraten). Vil konverteringsoptimering gå ud på, at få denne andel til at stige. Faget handler om, at få mere ud af den eksisterende trafik.

Hvordan kan dette gøres?
Der findes mange metoder til, hvordan man forbedrer konverteringsraten på en hjemmeside. Der kan laves analyser på hvorfor brugerne eksempelvis ikke køber, og deraf forbedre dette. Man kan også teste elementer op imod hinanden, for at finde frem til, hvilken variant der virker bedst – en metode kaldt A/B-testing.

Ydermere kan man gøre brug af metoden “brugertesting”, hvorpå man vil sidde fysisk ved siden af en respondent, der tester websites funktionalitet og brugervenlighed. Således vil man kunne identificere, om der er nogle områder, der bør optimeres, for at fremme oplevelsen.