Konverteringsoptimering er ogsĂ„ kendt som “CRO” (Conversion Rate Optimization). Det gĂ„r ud pĂ„, at optimere en hjemmeside til at fĂ„ flere besĂžgende til at foretage en handling. En konvertering kunne eksempelvis vĂŠre, at fĂ„ besĂžgende til kĂžbe et produkt hos en webshop.
Hvis vi antager, at 2% af de besÞgende pÄ en given hjemmeside konverterer (konverteringsraten). Vil konverteringsoptimering gÄ ud pÄ, at fÄ denne andel til at stige. Faget handler om, at fÄ mere ud af den eksisterende trafik.
Hvordan kan dette gĂžres?
Der findes mange metoder til, hvordan man forbedrer konverteringsraten pĂ„ en hjemmeside. Der kan laves analyser pĂ„ hvorfor brugerne eksempelvis ikke kĂžber, og deraf forbedre dette. Man kan ogsĂ„ teste elementer op imod hinanden, for at finde frem til, hvilken variant der virker bedst – en metode kaldt A/B-testing.
Ydermere kan man gĂžre brug af metoden “brugertesting”, hvorpĂ„ man vil sidde fysisk ved siden af en respondent, der tester websites funktionalitet og brugervenlighed. SĂ„ledes vil man kunne identificere, om der er nogle omrĂ„der, der bĂžr optimeres, for at fremme oplevelsen.