Hvad er en landing page?

Landing pages er også kaldt for landingsside. Det er de sider, du lander på, når du klikker på en annonce, eller et søgeresultat i de organiske søgeresultater. De sider, du gerne vil have, at dine besøgende skal foretage en handling på, og derfor er det en vigtig del af, at få den endelige konvertering.

Hvis en hjemmeside eksempelvis reklamerer for ost, skal brugeren helst også ledes hen på en side med ost. Hvis du ikke har en konkret og relevant landingsside, vil brugeren med stor sandsynlighed gå tilbage til Google eller lukke sin browser.

Landingssider for SEO
I SEO-regi bør siden have indhold der matcher brugeren intention. Landing pages er bedst, når de er relevante for brugerens søgning. Da Google bruger brugersignaler i deres algoritme, vil en dårlig landingsside sjældent ranke godt.

Landingssider for Google Ads
Landingssideoplevelsen er også en stor del af Google Ads Quality Score. Det vil sige, at desto bedre landingssiden er, desto højere score vil du få. Dette vil betyde at din annonce bliver vist på en bedre position, og du vil betale en “billigere” klikpris end ellers, da det er en del af auktionssystemet.