Paradokset i at fokusere på trafik frem for konverteringer

af | feb 18, 2019

Jeg har desværre erfaret at flere fokuserer mere på trafik, og mindre på egentlige de mål der skaber værdi. Alle der har en hjemmeside har noget, de gerne vil have deres besøgende til at gøre. Det kan være alt fra bløde konverteringer såsom sign-ups til nyhedsbrev, til konverteringer der giver omsætning.

Trafik er en overfladisk målestok for virksomheder, hvis trafikken ikke skaber værdi. Misforstå mig ikke. Trafik er godt – men trafik er ikke bedre end konverteringer – og et fokus på konverteringsoptimering og UX vil i flere tilfælde også give trafik.

Lad os antage, at der er to konkurrenter X og Y. Website X har 100 besøgende og en konvertingsgrad på 0,3%. Website Y har 50 besøgende og en konvertingsgrad på 2%. Der skal ikke de store matematiske kundskaber til at gennemskue; X vinder trafikken, og Y vinder kunderne.

Hvis du havde muligheden, hvilken en af disse to websites, ville du så helst have? Helt sikkert Y.

En anden fordel ved en god konverteringsrate, og optimering af denne er, at det sender et godt signal til Google. Det vil jeg komme mere ind på i dette indlæg.

Fokuserer du på SEO eller Google Ads? Så vil du vinde trafik ved at fokusere på at forbedre din konverteringsrate.

Hvordan konverteringsoptimering kan give mere trafik via Google Ads

Bruger du penge på Google Ads (tidligere Google AdWords) – men aldrig optimering af konverteringsraten? Hvis det er tilfældet, så har du nok endnu ikke fundet den helt store guldåre. Lad mig forklare.

Desto højere konverteringsrate du har på et søgeord, desto større sandsynlighed er der for en høj Quality Score grundet landing page oplevelsen. Desto højere Quality Score du har, desto billigere klikpriser får du.

Eksempel:
Du har et dagligt budget på 100 kr, og en gns. CPC på 12 kr. Du vælger at optimere konverteringsraten ved at forbedre landing pagen, som dine annoncer sender trafik til.

Konverteringsraten øges, men da du sender et signal til Google om en forbedring af landing pagen, så vil Quality Scoren også øges. Det vil influere din gns. CPC positvt – lad os sige, at den sænkes til 10 kr. Du får derfor teoretisk set 20% flere klik, ved at forbedre din landing page, fordi klikprisen falder med 16,6%. Dette er naturligvis også fordi, at dit daglige budget vedvarer det samme, og da klikpriserne falder, så kan du potentielt få flere klik ud af dit budget.

Du får en højere konverteringsrate, men du får altså også mere trafik.

Nedenfor har jeg lavet en infografik, der illustrerer hvorfor konverteringsoptimering vil give mere trafik via Google Ads.

20% flere klik om
dagen er nok ikke overbevisende, når vi snakker 100 kr – men hvad hvis vi
snakker et månedligt budget på 100.000? 

You get the point – bruger du penge på Google Ads, så er konverteringsoptimering også vigtigt at have i mente. Det giver både mere trafik, og flere kunder.

Hvordan konverteringsoptimering kan give mere organisk trafik

SEO er ikke bare
links og indhold. Kompleksiteten er noget helt andet i dag og omfatter en del
flere områder at arbejde med. En vigtig men desværre underforstået opgave, når SEO-strategien
lægges, er at optimere de signaler dine brugere sender tilbage til Google.

Begreber som dwell time, pogo-sticking, og overordnet rankbrain er vigtige at forstå. Hvis du formår at få flere besøgende til, at konvertere så sender du et signal til Google om, at dine besøgende fandt det de ledte efter. Google er lige glad med om det er dig, eller din konkurrent der er højest placeret – de ønsker blot, at deres brugere har en god oplevelse med søgemaskinen og dét signal er vigtigt.

User Experience og konverteringsoptimering er derfor områder, der ikke bør undlades i en SEO-strategi. Fokuserer du på en forbedring af konverteringsraten, og dermed også brugeroplevelsen af dit website, så vil du teoretisk set få bedre placeringer, og derved også mere trafik.

Så hvis du ikke får bedre rankings ved optimering af din linkprofil, eller hastighed – så kan det være noget helt andet, du bør optimere; nemlig de signaler Google får fra dine besøgende.

Nedenfor har jeg lavet en infografik, der illustrerer hvorfor konverteringsoptimering vil give mere trafik via Organisk trafik fra Google.

4 idéer til hvad du selv kan
prøve af for at forbedre konverteringsraten

Det er vigtigt at forstå; best practise er ikke formlen for alles succes. Grøn er ikke nødvendigvis bedre end rød. Hvad der virker for Y, virker ikke altid for X – ikke engang selvom man er i samme branche.

Du bør derfor ikke blot kopiere dine konkurrenter – men kontinuerligt teste og vurdere med udgangspunkt i dit eget website.

Jeg har 4 idéer til hvad du selv kan gøre, hvis du ønsker at forbedre din konverteringsrate.

Brugertest
En brugertest (også kaldt en tænke-højt-test) er en test, hvor respondenten er givet nogle opgaver, som skal løses mens vedkommende fortæller hvad han/hun tænker. Det er værdifuldt, da du vil kunne gennemskue brugervenligheden af websitet og om det fungerer, som du havde tænkt det skulle.

Du kan købe brugertest online, hvor du på forhånd konstruerer nogle opgaver, som disse respondenter skal løse. På den måde bliver det forholdsvis billigt.

Man kan selvfølgelig også vælge, at købe udstyret til mobile, og desktop test og sætte ressourcer af til projektet. Således kan du også udføre brugertests oftere, uden at det koster andet end tid og honorar til respondenterne.

Visitor recordings
Ved en visitor recording optager du dine besøgendes adfærd på dit website, og kan afspille det efterfølgende. Brugertest kan være dyrt, men har trods alt værdien, at du hører hvad respondenten siger. Det gør visitor recordings ikke. Til gengæld er det ekstremt billigt, og nemt at komme i gang. Du kan se om dine besøgende støder på problemer, men desværre ikke høre hvad de tænkte.

Visitor recordings kan være et billigt alternativ til brugertests – men også et ganske fint supplement til konverteringsoptimering som helhed.

Der findes flere SaaS virksomheder, der tilbyder visitor recordings. Installationen er nem, da det typisk kræver et sign-up til tjenesten, og derefter at installere scriptet på sit website. Jeg kan anbefale at afprøve Hotjar til dette formål.

A/B testing
A/B tests – også kendt som split-tests er at teste to eller flere versioner, hvor man har ændret et enkelt element. Det kunne være farven på en knap, et billede, en overskrift eller placeringen af elementerne. A/B testing giver værdi, fordi du optimerer på udseendet af dine elementer, så du kan finde frem til, hvilken version der konverterer bedst.

Det er vigtigt, at lade en A/B test køre i en periode, hvor dataen bliver valid. Et signifikansniveau på 5% burde være fint.

Hvis du ønsker at køre en A/B test, så tag et kig på Google Optimize eller Virtual Web Optimizer.

Heatmaps
Heatmaps findes i flere områder af marketing – det kan i forhold til web være:
A) Heatmap over øjnenes aktivitet.
B) Heatmap over klik.
C) Heatmap over scrolling.

Hvor A er en tand mere avanceret, for ikke at tale om krav til udstyr, så er B og C egentlig nemme at iværksætte. Det kræver software, som skal installeres. Heatmaps er utrolig værdifulde, da de kortlægger hvor du skal placere elementer for, at de får opmærksomheden fra de besøgende. Hotjar tilbyder også heatmaps.

Til slut vil jeg minde dig om, at du ikke skal stoppe dit arbejde med at skrive annoncetekster og optimere din budgivning. Du skal heller ikke stoppe dine aktiviteter med links og content. Du skal til gengæld starte med konvertingsoptimering, mens du gør også bruger tid på de andre aktiviteter.

Og så bør man stoppe med at prædike ”Trafik optimering er langt vigtigere end konverteringsoptimering”. Det er paradoksalt, så kom i gang med et fokus på synergien. Gør man det rigtigt vil det ikke ”kun” resultere i flere konverteringer, men også mere trafik.