Hastighedsoptimering – Sådan får du et hurtigt site

af | mar 17, 2020

 Hastigheden på dit website, har en af de mest afgørende roller i alle dele af online marketing. Det er med til, at afgøre, om dine kunder konverterer på dit website, om dine besøgende bliver der, klikker videre – og om de kommer igen.

Du kender det selv. Bare at vente 5 sekunder på, at en hjemmeside renderer, kan føles som en evighed og medføre, at vi forlader sitet til fordel for et andet.

Blot så alle er med, er rendingstiden, den tid det tager for en browser, at fortolke og vise indholdet på en URL.

Men hvordan gør du din hjemmeside hurtig?

Hastighedsoptimering er en videnskab i sig selv. Der ligger mange områder i det. Alle elementer på dit website, kan potentielt forringe hastigheden. Kodningen, billederne, webserveren hjemmesiden har adresse på, hvilken rækkefølge elementerne bliver loadet – er noget, du kan få optimeret, så hastigheden bliver bedre.

Du vil i dette indlæg, få mere indsigt i, hvad du skal optimere. Men lad os først, komme lidt mere ind på, hvad du får ud af en god hastighed på dit website.

God hastighed giver mere trafik og flere kunder

Amazon har tidligere fremlagt en case, der indikerer at for hvert 100 ms (0,1 sekund) ekstra load tid, koster dem 1% i omsætningen. Derfor er hastighedsoptimering, noget de fleste også kigger på, når det kommer til konverteringsoptimering.

Google har fremvist et andet eksempel – som også er interessant for trafikken – det er dog ikke overraskende; nemlig at load tiden øger afvisningsprocenten (hvor mange der forlader sitet uden, at foretage en handling).

En god hastighed giver dit website mere trafik og flere kunder. Du får bedre rankings på Google, ved at have et hurtigt website. Google har flere gange meldt ud, at desto bedre hastigheden på et website er, desto bedre placeringer vil du få. Og når man tænker over, at afvisningsgraden også er en del af Googles algoritme, giver netop denne del også rigtig god mening udover, at det er en direkte ranking parametre.

Landingssideoplevelsen i Google Ads Quality Score, bliver også bedre, hvis websitet er hurtigt. Når man har en højere Quality Score vil man spare penge grundet en lavere klikpris og derved få mere trafik ud af de samme budgetter.

Generelt vil de besøgende, der måske ellers var smuttet igen, med højere sandsynlighed købe noget fra websitet eller kontakte dig.

Du hører derfor aldrig en konsulent sige, at et fokus på hastighedsoptimering er en dum idé – det vil hjælpe alle dine andre investeringer i online marketing.

Værktøjer til at teste hastighed

Personligt bruger jeg flere forskellige værktøjer, til at tjekke hastigheden på et website – eller en konkret underside derpå.

Men der er to meget nemme (og gratis) værktøjer, der vil kunne hjælpe langt de fleste med, at finde de “skyldige” årsager til en dårlig hastighed. Har du tjekket dit websites hastighed før, kender du dem nok – nemlig PageSpeed Insights fra Google og Website Speed Test fra Pingdom.

Begge værktøjer har jeg indsat på denne side i en iframe, så du kan teste din hastighed uden at hoppe videre, mens du læser resten af dette indlæg.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights giver dig en score på X ud af 100, på både mobil og desktop. Denne score fortæller, hvor godt siden er optimeret til hastighed. Det er altså ikke den konkrete tid, det tager at loade siden, værktøjet viser – men hvor godt optimeret siden er ift. hvad man kunne have gjort.

Udover at give en score, kommer værktøjet også med konkrete idéer til, hvad du skal arbejde med, og i flere tilfælde også, hvordan du optimerer området.



Test værktøjet i fuld version her.

Pingdom Tools

Pingdom tools viser load tiden, det har taget, før hjemmesiden er fuldt renderet. Samtidig med dette, får du en “Performance grade” der indikerer hvor godt, hjemmesiden er optimeret. Det er vigtigt, at du vælger den server, der er tættest på dig (jeg bruger typisk London eller Frankfurt).

Det fede ved Pingdom, er at de forskellige elementer på siden, bliver visualiseret i den rækkefølge, de bliver renderet i. Således kan du finde frem til, hvor lang tid det at rendere de enkelte elementer. Jeg bruger bl.a. værktøjet til, at finde frem til om konkrete elementer – såsom et script – er årsagen til en dårlig hastighed.



Test værktøjet i fuld version her.

Hvad bør du optimere på dit website?

Et kort men godt svar er; Så meget som muligt!

Hastighedsoptimering handler om, at gøre et website hurtigere – og hvad, du bør optimere på dit website, er ikke nødvendigvis de samme syndere, som jeg har haft på mit.

Forskellige CMS’er, temaer, brug af kode og billeder, gør at det er forskellige udfordringer, man står med. Af netop denne årsag, vil jeg beskrive de mest almindelige dele af hastighedsoptimering, du bør undersøge, om du kan optimere.

Få optimeret dine billeder

Load tiden kan forringes af rendering af et “tungt” billede. Hvis billedet fylder mange megabyte, kan det øge load tiden med mange sekunder.

For at gøre dit website hurtigt, bør du derfor hele tiden, optimere dine billeder. Der findes i dag flere forskellige teknologier til form