Hvad er A/B Testing ?

A/B testing er en testform som bruges i flere online discipliner. Metoden gÄr pÄ, at du tester et element med en kontrol mod en variant. Det kaldes ogsÄ splittesting. Man splitter nemlig de samlede visninger af det, man tester mellem varianten og kontrollen. NÄr testen har kÞrt i nok tid, har man data til at kÄre en vinder. Dette gÞr man for at forbedre sin performance for det der testes.

Det er vigtigt, at en A/B test kÞrer i sÄ lang tid, det krÊves for at testen er signifikant. Det vil sige, at det skal vÊre ret sandsynligt, at udfaldet er korrekt ud fra et statistisk perspektiv. HvornÄr der er data nok afhÊnger af, hvor store udsving der vil vÊre i det man tester. Hvis kontrollen eksempelvis har 10 konverteringer mere end den originale, og der kun er 100 visninger af hver test, sÄ vil det i teorien vÊre signifikant; B er bedre end A.

A/B tests bruges i flere online discipliner – eksempelvis:

  • Forbedringer af hjemmesiden
  • Google Ads
  • Facebook Ads
  • Nyhedsbreve

Et eksempel pĂ„ en splittest kunne vĂŠre overskriften i en Google Ads annonce. Du vil gerne teste om en anden overskrift er bedre end den originale. Det kan kunne ogsĂ„ vĂŠre, at din “call-to-action” knap pĂ„ din hjemmeside er grĂžn, men nu vil du teste, om en rĂžd knap vil vĂŠre bedre.

NÄr du laver en A/B test, er det vigtigt, at du kun laver én test af gangen pÄ enten din side eller i din annonce. Ellers kan der vÊre andre Ärsager til, at B er bedre end A eller omvendt. Det gÞr din data invalid og vil i vÊrste fald resultere i, at du tager forkerte beslutninger.