Guide: Bliv digital superhelt med RegEx

af | okt 15, 2019

RegEx, regular expression, regulære udtryk – kært barn har mange navne.

Regulære udtryk er et kodesprog, du som digital marketing specialist i dag ikke bør undgå. 

Hvorfor? Det sparer dig ufatteligt meget tid. I dette indlæg vil jeg hjælpe dig til at forstå RegEx. 

Helt simpelt er RegEx et sprog, du definerer som input til at matche et mønster og derved få et output inden for den ramme. Du kan kombinere dets syntax med almindelig tekst.

Du vil starte med at finde et mønster ud fra den data, du vil “indsnævre”. Herefter skriver du koden i RegEx, som vil matche det mønster.

Hvem bør kunne RegEx?

  • Webanalytics specialister
  • Google Ads specialister
  • Facebook specialister
  • SEO specialister
  • CRO specialister
  • E-mail markedsføring specialister
  • Udviklere – frontend, backend

Alle som arbejder med online marketing, bør i bund og grund, have kendskab til RegEx.

Hvor kan du så anvende RegEx kode? 

  • Kode i Python
  • Kode i JavaScript
  • I nogle plugins til f.eks. WordPress
  • Feed Management til Google Shopping
  • Google Tag Manager
  • Google Optimize
  • Google Analytics
  • Google Sheets
  • ScreamingFrog SEO Spider
  • Htaccess
  • Og meget mere…

Når du ser valgmuligheden “Matcher RegEx” eller “Matcher regulære udtryk”, ved du, du vil kunne trylle med kodesproget.

Hvad bruger jeg det til?

Jeg bruger det til…. Alt jeg kan komme i nærheden af. Det er så befriende, når man først har lært det. Der er flere kampagner og tracking muligheder, jeg enten ikke ville kunne gøre, eller ikke ville kunne have gjort effektivt uden et kendskab til RegEx. 

De klassiske standard RegEx tegn

RegEx består af forskellige tegn. Disse tegn kaldes også for “metacharacters”. Der er nogle, som er vigtigere at huske end andre. Jeg har valgt at lave en tabel over dem, der bruges oftest.

Vær opmærksom på, tegnene er effektive, hvis du lærer at kombinere dem. RegEx er case sensitive, hvilket vil sige, der skelnes mellem små og store bogstaver. 

Det giver nok god mening for dig, at prøve de forskellige tegn an selv, så du forstår dem bedre.

Tegn Forklaring Eksempel på match
* Matcher nul eller mere sta*mmer
Matcher staaaaaammer
Matcher ikke sttammer
? Nul eller en  sta?mmer
Matcher stmmer
Matcher ikke staammer
+ En eller mere sta+mmer
Matcher staaammer
Matcher ikke stmmer
( ) Tjekker for en streng i parentesen (stam)(mer) 
Matcher stammer
Matcher ikke stam mer
[ ] Tjekker for indhold i klammerne [0-9-A-Z-a-z]
Matcher James Bond 007
Matcher ikke ? og !
{ } Antal gange “noget” må forekomme [0-9]{1}
Matcher 1
Matcher ikke 10
| Eller seo|google ads
Matcher seo og google ads
Matcher ikke SEO
\ Det indtastede efter bliver ikke behandlet som regex \/ 
Matcher /
Matcher ikke \
. Matcher alle tegn .
Matcher alle tegn undtagen
linjeskft
^ Skal starte med det der er før ^ ^regex.*
Matcher regex/side
Matcher ikke side/regex
$ Skal ende på det der er før dollartegnet .*regex$
Matcher /regex
Matcher ikke /regex/
.* Matcher alle tegn nul eller mere .*regex
Matcher /indhold/regex
Matcher ikke /indhold/html 
\d Matcher tal \d
Matcher 1
Matcher ikke a
\D Matcher bogstaver \D
Matcher a
Matcher ikke 1
\s Matcher “mellemrum” (Hej)\s(.*)
Matcher “Hej min ven“
Matcher ikke “Hejminven”
\S Matcher alt andet end mellemrum (Hej)\S(.*)
Matcher “Hejminven”
Matcher ikke “Hej min ven”

Eksempler på RegEx i virkelighedens verden

Du skal ikke snydes for nogle små eksempler fra den virkelige verden. 

Google Analytics

Vi vil gerne se, hvor meget trafik vi får til sider der indeholder noget specifikt i URL’en. I dette tilfælde vil jeg gerne filtrere al dataen på min trafik til URL’er, der er relevant for “SEO”. Det kunne ligeså godt være en webshop, der ville filtrere på 4 forskellige brands for finde frem hvor meget trafik disse 4 brands står for.

Google Tag Manager

Lad os antage, vores bloglinks altid starter med datoer (2019/09/09/blogindlæg-x). Vi vil gerne tracke, kliks på et link fra vores sider ind til vores blogindlæg. Vi bruger derfor RegEx for at definere “mønsteret” så vi udelukkende tracker disse.

Google Sheets

Der er 3 forskellige formularer til RegEx hos Google Sheets. REGEXEXTRACT, REGEXREPLACE og REGEXMATCH. De kan, som de lyder – udtrække, erstatte og finde med brug af RegEx.

Et eksempel på hvordan du med RegEx kan erstatte tekst i en celle, får du her. Jeg beder formularen om, at erstatte alt efter “Google”. Derved bliver teksten “RegEx kan hjælpe på at gøre dig bedre” i stedet for “RegEx kan hjælpe på at gøre Google Ads effektivere”.