On-page SEO checkliste

I dag skal vi kigge på det vi i fagligt sprog kalder ”on-page SEO”, altså alt det søgemaskineoptimering der foregår på din hjemmeside. Det er i sig selv utrolig vigtigt, da det er som at bygge et hus på et fundament der holder. Hvis fundamentet ikke holder, falder huset sammen. Det samme er, at sige om on-page SEO, hvis du ikke bygger et godt fundament, er der ingen grund til at lave f.eks linkbuilding, da fundamentet ikke er godt nok til, at din hjemmeside vil rangere godt. Google har nogle standarder, som de ser at hjemmesider lever op til, lever man op til dem, så bliver man belønnet med gode rankings.

indhold og teknik

Normalt når vi snakker SEO, kigger vi på 3 overordnede parametre, nemlig Teknikken, Indholdet og Autoriteten. I dag skal vi kun kigge på 2 af parametrene – indholdet, og teknikken.

Teknikken

Teknikken er noget af det sværeste, at få lavet ordenligt. Alle kan skrive indhold, det er bare et spørgsmål om tid, og ressourcer.

Med eller uden www.

Noget af det første du skal vælge, når du starter et website op er om det skal kunne tilgås med www, eller uden www. Hvis den kan tilgås med begge versioner, er der nemlig tale om duplicate content, og derved kan der forekomme indekseringsproblemer.

Du bør derfor vælge én af delene, og 301 redirecte alle sider hen til den version, som du har valgt. Dette gøres både grundet duplicate content, men også hvis du skulle være så heldig at modtage et link. Det ville nemlig være rigtig kedeligt, hvis der blev linket til den forkerte version af dit indhold. Med en 301 redirect kommer du på alle måder igennem dette problem.

For eksempel vil www.stammer.dk redirecte til stammer.dk


Med eller uden trailing slash

Princippet med www. Eller uden, gælder også for med og uden trailing slash, altså med eller uden skråstreg i slutningen af din URL. Hertil skal man også opsætte en 301 redirect til den rigtige version af samme årsager.

For eksempel vil stammer.dk/seo redirecte til stammer.dk/seo/


Hastigheden

Hastigheden på din side er ikke lige meget. Det er hele vejen rundt, en KÆMPE fordel for både din synlighed, og dine salg med en god hastighed. Hastigheden i sig selv giver et forspring i søgemaskinerne, hvis den er god. Hvis den er dårlig, så giver det den omvendte effekt. Hastigheden øger også dit salg eftersom, at dine kunder vil elske at være på dit website, derfor vil de også blive på det i længere tid, og med højere sandsynlighed købe noget. Grundet de vil blive der i længere tid, vil de også øge dine rankings, eftersom at Google vægter den tid dine brugere benytter på dit website, som en ranking faktor.

Du kan selv teste dit websites nuværende performance på Google PageSpeed Insights. Hertil får du også nogle idéer til, hvad du skal optimere for, at opnå et hurtigere website.


Mobilvenlighed

Efter Mobilegeddon d. 21. April 2015, har Google favoriseret hjemmesider der er mobilvenlige. Derfor bør dit website også være mobilvenligt. Det bør enten have en mobilvenlig version af dit website, eller være af responsivt design. En mobil version af dit website leder din brugere hen, til en udgave af dit website, som er mobilvenlig. Det kunne f.eks ligge på subdomænet m.stammer.dk. Responsivt design er dog den foretrukne metode, hvorpå dit website vil tilpasse sig alt afhængig af hvilken skærm størrelse man gør brug af. Er dit website ikke mobilvenligt, vil du være i faldgruben for dårligere rankings.

En ting er at du får bedre rankings ved, at have et mobilvenligt website – noget andet er, at din brugeradfærd også vil blive forbedret. Der er ikke noget mere irriterende end, at sidde som bruger på dit website, og skulle zoome ind og ud for, at tilpasse dit website til deres platform.

Du kan selv teste, om dit website er mobilvenligt med Googles værktøj Test af mobilvenlighed.


Canonical tag på alle sider

Du bør opsætte canonical-tags på alle dine sider, der peger på den originale version af siden. Dette skal gøres for, at løse et af de problemer, der er med duplicate content. Det er nemlig en rigtig fornuftig lappeløsning, der fortæller søgemaskinerne, at alle andre opfattelser der er af indholdet på en specifik URL, skal opfattes som, at det var den originale URL der ”ejer” indholdet.

F.eks vil denne underside have canonical-tagget

<link rel=”canonicalhref=”http://stammer.dk/on-page-seo-checkliste/” />,

På denne måde vil søgemaskinerne opfatte denne side, som den oprindelige side uanset om jeg tilgår URL’en med parametre som f.eks denne http://stammer.dk/on-page-seo-checkliste/?24412. Når du tilgår en URL med parametre, uanset om det er tracking parametre eller fake parametre vil der nemlig danne sig duplicate content, da det er samme indhold, der bliver vist på en anden URL.

Læs mere om canonical tagget her.


Navigering

Det er vigtigt, at alle dine sider på sin vis linker til forsiden, på denne måde kan linkværdien flyde igennem alle sider. Heraf er det en rigtig god idé, at opsætte bread crumb navigering, da man på denne måde er sikret en sti, hvor hver enkelte side linker tilbage til foregående side. Det er også en god idé for brugeren, da brugeren kan se hvilket niveau brugeren befinder sig på, og kan klikke tilbage til foregående niveau meget enkelt. Jeg har personligt valgt ikke, at have implementeret bread crumb navigering på mit website, da jeg ikke synes det ser så pænt ud i forhold til mit design.

Et eksempel på bread crumb navigering kunne være følgende:

bread crumb

Det er selvfølgelig også en god idé, at linke til relevante sider, hvor de bliver omtalt. Hvis du f.eks fra den ene side omtaler røde sko, så link til din side der omhandler røde sko, hvis du altså har en. Det vil på samme måde overfører linkværdi over til din side med røde sko.


301 redirects som standard

Skriv dig bag øret – 302 redirects er dumt – meget dumt at anvende. Du skal kun benytte dig af 301 redirects. Hvorfor tænker du så? 302 redirects er midlertidige redirects, hvorpå at Google nogle gange vælger at indeksere den side, som redirecter fremfor den side der redirectes til. Det kan altså fører til nogle indekseringsproblemer, samt. Give en dårligere brugeroplevelse. Herudover førte Google før i tiden ikke linkværdien videre, hvilket Google i givet fald, har udmeldt at de nu kan. Alt andet lige, så hold dig fra det, brug kun permanente 301 redirects, der fortæller at siden er flyttet permanent.


Rich snippets

Skærmbillede 2016-05-02 kl. 20.14.40Rich snippets er, en måde at tilføje ekstra data til dit søgeresultat. Det er struktureret data, der kan hægte sig på elementer på din hjemmeside. På denne måde vil du få endnu flere besøgende, da dit søgeresultat vil skille sig ud. Det kan være stjerner vist i dit søgeresultat, eller et billede vist af en forfatter eller andet.

Du implementere rich snippets ved, at kode elementerne til at være rich snippets. Det kræver selvfølgelig, at dit indhold matcher den kode du anvender.

Rich snippets kan være:

  • Produktinformationer
  • Informationer om opskrifter
  • Eventinformationer
  • Bread crumb navigering

Rich snippets bør anvendes da de:

  • Tiltrækker opmærksomhed
  • Giver brugeren mere information
  • Øger CTR

Du kan læse mere om Rich Snippets her.


Social Meta tags

Vi ved på baggrund af studier, at sociale links, altså deling på de sociale medier (Google+, Twitter og Facebook), hjælper en godt på vej, når det drejer sig om synlighed. Du bør derfor have implementeret sociale meta tags for, at sikrer at delinger bliver gennemført fejlfrit.

Moz har skrevet en god artikel om Sociale Meta tags her


Robots.txt

Hvis du på dit website har noget, der skal ekskluderes fra crawling og dermed samtidig indeksering, bør du få lavet en robots.txt fil. Robots.txt er en fil, der ligger i roden af dit domæne f.eks stammer.dk/robots.txt. Her fortæller du søgerobotterne, hvad de må crawle, og hvad de ikke må crawle. En typisk fejl vi ser på mange websites, som brokker sig over, at de ikke har fået et website indekseret i Google er, at de har fortalt søgemaskinerne at de ikke må crawle websitet. Det har de gjort ved, at bruge følgende kode:

User-agent: *

Disallow: /

“User-agent” er koden, der refere til hvilke søgemaskiner man vil kommunikere til, hvor “*” indikerer koden gælder for alle søgerobotter. Disallow er koden der fortæller, at søgemaskinerne ikke må crawle en sektion på websitet, hvor skråstregen indikerer, at det drejer sig om hele domænet.

Har du f.eks en masse PDF filer, som du ikke vil have crawlet af søgemaskinerne, kan du smide det ned i en mappe der hedder /pdf, og derved udelukke søgemaskinerne ved af skrive følgende:

User-agent: *

Disallow: /pdf

Du kan læse mere om robots.txt her.


Indhold

Indhold er som skrevet nemt at producere, men at skrive noget ordenligt indhold er svært. Du bør nemlig give dig god tid til, at skrive noget faktuelt rigtig indhold. Kvalitetsindhold, hvor læseren har lyst til at blive og læse mere. Herudover bør du også huske, de faktorer jeg kommer ind på i dette punkt.

Titlen

Titlen på din hjemmeside fortæller Google, hvad siden handler om. Det er også den ”overskrift” der vil blive vist i søgeresultaterne. Den maksimale bredde for titlen er 512 pixels, hvilket svarer til omkring 55 tegn. Du bør derfor holde dine titles på ca. 40-50 tegn.

Titlen skal:

  • Være unik for at undgå duplicate content
  • Have søgeordet inkluderet
  • Være fangende, for at fange brugerens opmærksomhed.

Sådan ser titlen ud i HTML koden:title html

Sådan ser titlen ud i Google søgeresultater:title serp


Meta description

Meta description er den beskrivelse, der er under sidens title. Det er en beskrivelse af hvad siden handler om. Meta description har ingen direkte betydning for dine rankings. Dog har det en indirekte betydning, da det er med til at øge klikraten, altså hvorvidt brugerne er villige til at klikke på dit søgeresultat eller ej.

Hvis man ikke skriver en meta description, vil Google selv tage et uddrag fra ens side, og det vil ikke ende med at se specielt overbevisende ud, derfor skal de altid laves.

Meta descriptionen skal max være på 150 tegn, skriver du mere vil Google ikke tage hele din beskrivelse med, og det vil se lidt klodset ud.

Meta descriptionen skal:

  • Være unik for at undgå duplicate content
  • Give brugeren lyst til at klikke på søgeresultatet

Sådan ser Meta description ud i HTML koden:meta description html

 

Sådan ser Meta description ud i Google søgeresultater:meta description serp


URL’en

URL’en er den adresse, som din webside vil have. Den skal være læselig, og være beskrivende i forhold til, hvad din side handler om. En læselig beskrivende URL vil nemlig hjælpe både besøgende, og Google om, at tyde hvad din side egentlig handler om. Du bør desuden inkludere dit vigtigste søgeord i URL’en. Dette indlæg handler f.eks om on-page SEO, derfor er URL’en http://stammer.dk/on-page-seo-checkliste/. Et eksempel på en ulæselig URL, kunne være http://stammer.dk/post.php?post=1242 der kan man nemlig ikke rigtig tyde, hvad siden handler om. Søgemaskinerne er ikke glad for lange URL’er, så derfor bør du forkorte dem mest muligt. Det kunne være ved, at ekskludere stopord (at, den, en, med, på osv.). Alt andet lige, så bør dine URL’er være af kortest version muligt.

Din URL skal ikke have æ, ø og å, det bør omskrives til:

  • æ=>ae
  • ø=>oe
  • å=>ae

Headings

Headings er overskrifter for en side i HTML. De skrives således: <h1></h1>, <h2></h2>, <h3></h3>…..<h6></h6>. H1 tagget er sidens vigtigste overskrift, altså hovedoverskriften, herefter går de hierarkisk ned af til og med overskrift 6. Hvis din side handler om ét emne, bør du kun have ét h1 tag, hvorimod at hvis du på siden pludselig skifter emne fra f.eks sko til rejser, så kan du godt anvende flere h1 tags. Jeg vil dog anbefale dig, at du i stedet vil lave en ny side i dette tilfælde, så du hverken forvirrer brugere eller søgemaskiner. Du bør altså kun have en hovedoverskrift, herefter er der ingen krav til hvor mange underoverskrifter du har. Det er en rigtig god idé, at dit søgeord er i starten af din overskrift, da det giver søgemaskinerne en idé om, at siden handler om det pågældende søgeord.

Et eksempel på en heading struktur kunne være følgende:

<h1>Det handler siden om</h1>

<h2>Dette er et underemne</h2>

<h3>Dette er et under-underemne</h3>

<h2>Dette er et nyt underemne</h2>


Brødteksten

Brødteksten bør ikke være “over optimeret”, det bør være skrevet naturligt, så det glæder brugerne, og ikke søgemaskinerne. Det vil sige, at hvis du skriver om røde sko, så bør røde sko indgå naturligt i din tekst, og ikke 500 gange for, at glæde søgemaskinerne. Det var en del af optimeringen engang, i dag kan søgemaskinerne godt se, at det er fuldstændig unaturligt, og derfor vil det ikke gavne dig – tværtimod. En søgeordstæthed, også kaldes keyword density på 3-5% er mere end rigeligt. Det er et godt fingerpeg om, hvornår det begynder at se unaturligt ud. Søgeordstætheden belyser hvor mange gange dit søgeord optræder, i forhold til hvor mange ord du har på siden. Du kan dog i stedet bruge synonymer for ordet, det vil søgemaskinerne godt kunne forstå.

Du bør desuden skrive minimum 300-500 ord per side, og det er fordi, at det ellers kan blive opfattet som “tyndt indhold” af søgemaskinerne.


Billederne

Det er ikke kun teksten, som du kan blive fundet på, du kan nemlig også blive fundet på billedesøgninger. Det er noget, som de fleste faktisk overser. Måden du sørger for, at blive fundet på billedesøgninger er selvfølgelig, at optimere dine billeder til det. Der er en smart HTML attribut, som du kan putte på dine billeder, som hedder et alt tag. Med alt tagget, kan du nemlig fortælle søgemaskinerne hvad der er på dit billede. Udover alt tagget bør filnavnet på billedet, også være kaldt hvad der er på billedet, samt. kan du med den omkring liggende tekst også fremme optimeringen.


Duplicate content

Duplicate content er indhold der går igen på flere URL’er, følger du min on-page guide her, skulle du gerne have løst de problemer, der er med duplicate content on-page. Dog, så kunne det stadig ske, at andre kopire dit indhold, og det bliver du selvfølgelig også nødt til at holde øje med. Det kan også ske, at du kommer til, at skrive det samme indhold igen et andet sted på dit website. Det er vigtigt, at slå fast at duplicate content ikke er en straf, det giver bare ikke nogen mening for søgemaskinerne, at optage det samme indhold flere gange i deres indeks. Du kan læse mere om duplicate content her.

Brug for hjælp?

Fulde navn

Mail

Website

Telefonnummer

Jeg arbejder til dagligt med søgemaskineoptimering i bureauet Waimea Digital. I Waimea laver vi alt inden for search, og social marketing.

No Comments

Leave a Comment